A második nemzetség
Fonetikai megfelelõje: h
JELENTÉSE:
váratlan veszteség, megpróbáltatás,
pusztulás, betegség, megtisztulás, próbatétel,
karmikus lecke, drasztikus változás
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
nemkívánatos hatások megszüntetésére,
pusztító beidegzõdések megtörésére
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Ragnarök, Loki, Fagyóriások
ELEMZÉS:
A régi dolgok pusztulása nélkülözhetetlen
az új fejlõdéséhez, ezt tartalmazza Ragnarök
õsi skandináv mítosza is. Mindezt figyelembe kell
vennünk, ha meg akarjuk érteni ezt a rúnát. Érdekes,
hogy hagalaz sowulo (a tûz) és isa (a jég) között
helyezkedik el. Ez a skandináv teremtésmítoszra és
a két elem közt feszülõ teremtõ lehetõségre
emlékeztet minket, még akkor is, ha találkozásuk
elsõ látásra pusztítónak tûnhet.
Akárcsak a Tarot-ban a Torony, hagalaz is csak abban az esetben
negatív rúna, ha annak vesszük, és ha figyelmen
kívül hagyjuk tanítását. A második
nemzetség kezdõrúnája, kezdetet és véget
egyaránt jelképez, felráz minket wunjo biztonságából
és elégedett nyugalmából. Amikor úgy
érzed, hogy túl jól mennek a dolgaid, biztos lehetsz
abban, hogy hamarosan egy egészséges, jó nagy puffanást
várhatsz a Sorstól, csak figyelj erõsen.
Az efféle, istenektõl eredõ "ébresztõk"
végigkísérik egész életünket, ám
gyakran félreértjük ezeket, mintha valami képzelt
bûnünkre adott isteni büntetés lenne, holott valójában
csak arra szolgál, hogy újra ráirányítsa
figyelmünket életünk folytonosan ismétlõdõ
rossz beidegzõdéseire. Sajnos ezek az esettípusok
egyre súlyosabb és súlyosabb formában ismétlõdnek
mindaddig, amíg meg nem tanuljuk a leckét, és meg
nem törik a rossz beidegzõdési minta.
Például ha valaki nem tudja megtörni egy bizonyos
embertípus iránti függõségét, mindig
olyan kapcsolatokban fogja találni magát, ahol újra
meg újra, egyre katasztrofálisabb végkifejletbe sodródik
társával együtt, egészen addig, míg fel
nem ismeri a beidegzõdött rossz mintát, amibõl
az egész helyzet ered, és akaratával meg nem töri.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelõje: n
JELENTÉSE:
ínség, nehézség, felelõsség,
elégedetlenség, akadály, frusztráció
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
kívánság beteljesüléséért
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Freyr és Gurd, Otter aranya
ELEMZÉS:
Amennyiben hagalaz "repülõ merõkanál", nauþiz
az üres csésze. Finom, gyöngéd figyelmeztetés,
hogy semmi sem úgy történik, ahogy kéne. Az élet
mintegy kizökken, és úgy tûnik, semmi sem sikerül.
Nem számít, mennyid van, úgysem elég sosem,
mindig valami több, valami jobb után vágyódunk.
Pozitív oldalról nézve, ez a kielégítetlenség
az, ami kizökkenthet minket wunjo relatív biztonságából,
és a változás felé ösztökél.
Nauþiz a vágyak és a vagyontárgyak közti
egyensúlytalanságot jelképezi. Hatással lesz
utazásodra, ahogyan megoldod ezt a helyzetet, de az egyensúlytalanság
tudatosítása önmagában véve is megvilágosító
erejû lehet. Arra késztet, hogy alaposabban megvizsgáld
és esetleg átfogalmazd értékrendedet és
prioritásaidat, valamint visszakényszerít boldogulásod
útjára.
Talán Joseph Campbell mitológus fejezte ki legjobban,
amikor azt mondta: "Kövessük üdvösségünket",
más szavakkal: ha olyan dolgokkal foglalkozunk, amik a legtöbb
örömet szerzik nekünk és elégedettséggel
töltenek el, akkor biztosak lehetünk abban, hogy spirituálisan
helyes úton járunk. Nauþiz segít megtenni az
elsõ lépést ezen az úton, azáltal, hogy
tudatja velünk: eltévedtünk.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelõje: i
JELENTÉSE:
tétlenség, blokkolt állapot, stagnálás,
lehetõség, türelem, elmélkedés, visszavonulás,
nyugalom
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
egy folyamat megállítására, egy elemi forma
kinyilvánítására
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Auðumla, Nifelheim
ELEMZÉS:
A modern szimbológiában a tûz általában
férfi-elem, a jég (vagy föld) nõi, de nem tudjuk,
vajon a skandinávok is osztották-e ezt a nézetet.
Egy biztos, a jég mindennapos életük állandó
tényezõje volt. Szinte egész éven át
fenyegette termésüket és hajóikat, ugyanakkor
a teremtés szimbóluma is volt, amibõl mindenfajta
élet eredhet.
Valamit sejtetni enged a skandináv gondolkozásból,
hogy felismerték annak szükségszerûségét:
hozzá kell kapcsolódniuk egy ilyen látszólag
pusztító elemhez az élet fenntartására.
A tûz, jóllehet, meleg és kellemes, azonban ellensúlyozni
kell a tél hidegével, ahogyan a születést ellensúlyozza
a halál. Lám, még az alvás során történõ
kis meghalás is nélkülözhetetlen szellemi és
testi jólétünkhöz.
Isa magában foglalja mindezeket az elgondolásokat, de
elsõsorban az aktivitást megelõzõ nyugalmi
periódust jelenti, és önmagában formálja
azt az anyagot, melybõl az élet keletkezik. Isa olyan anyag,
mely önmagában élettelen, de energiával egyesülve
csillagok anyagává változott. Isa a mozdulatlan forma,
ami hatással volt az ellenállhatatlan erõre. A skandinávok
sokféleképp elõrejelezték Einstein elméletét
a világ keletkezésérõl, felismerték,
hogy a világon mindenben benne van a tûz és a jég
(energia és anyag) egyaránt, és hogy kettejük
kapcsolata határozza meg az életfolyamatokat.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelõje: j
JELENTÉSE:
változás, fordulat, jutalom, mozgás, termelékenység,
elkerülhetetlen fejlõdés
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
változás elõidézésére, termékenységért
és növekedésért
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Sif, Thor, Freyr, Granni
ELEMZÉS:
Manapság, amikor központi fûtéssel fûtünk
és februárban is narancsot ehetünk, nehéz elképzelni,
hogy valaha mennyire szoros kötelékben éltek az emberek
az évszakokkal, legfõképpen a távoli északi
éghajlaton. Az évszakok változásai nemcsak
az idõjárást befolyásolták, hanem a
napi aktivitásra és az emberek étrendjére is
hatással voltak. Az állandó változás
volt a normális, és a kérdés nem az volt, hogy
harcolni kell-e ez ellen, hanem hogy hogyan lehet ráhangolódni.
Az ókori (esetleg némelyik mai) földmûveseknek
nem kellett naptárba nézni ahhoz, hogy tudják, mikor
kell vetni, nem kellett meteorológiai elõrejelzést
hallgatniuk ahhoz, hogy tudják, mikor várható havazás.
Az évszakok változásai a vérükbe, csontjaikba
ivódtak, és egész létük attól függött,
mennyire képesek elfogadni a változásokat.
Jera úgy következik Isa után, mint ahogy tél
után tavasz jön. A jég fagyos állandóságát
az évkerék fordulása töri meg, és minden
újra mozgásba lendül, az örök törvény
szerint. Most kitörhetünk a "negatív" rúnák
egész rendszerébõl, amikkel a második nemzetség
kezdõdött. Ezt sem a jég elleni harccal vagy elmeneküléssel
, sem pedig a sors méltánytalansága fölötti
siránkozással nem vihetjük véghez, csakis azzal,
ha tanulunk azok tapasztalataiból, majd egyszerûen kivárjuk
az elkerülhetetlen olvadást. Jera az áldozati bor -
az életet hozó ellentétekhez való kapcsolódás
terméke. Viharok jöhetnek és mehetnek, de a nap mindig
a helyén marad és az élet általában
véve egészen jó. Élvezd, amíg élvezheted.
_____________________________________________________________
Fonetikai megfelelõje: ei
JELENTÉSE:
változás, beavatás, szembesülés félelmeinkkel,
fordulópont, halál, átalakulás
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
jelentõs változás elõidézésére,
átmeneti korszak megkönnyítésére
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Hel, Yggdrasil
ELEMZÉS:
A tiszafa idõtlen idõk óta elválaszthatatlan
a rúnáktól, mágiától és
a haláltól, Észak- és Nyugat-Európában
egyaránt. Számos oka van ennek az õsi kapcsolatnak,
de alapvetõen abból ered, hogy a tiszafa örökzöld
növény, ami a téli halál idején is megtartja
zöld színét, és mert piros bogyói az élet
vérét jelképezik. A tiszafa különösen
hosszú életû, ezáltal szinte "halhatatlan".
Már a kelták kora elõtt is nagy tisztelet övezte,
és ez a keresztény korban is folytatódott.
Eihwaz a fuþark tizenharmadik rúnája, és
az ábécé közepét jelzi. (Érdekes,
hogy a Tarot-ban a Halál kártyája is a tizenharmadik
lap). Ez a rúna fordulópontot jelöl a rúnikus
utazás során, és a beavatási folyamat átalakulását
mutatja. Az átmenet minden rítusában, különösen
azokban, melyek a felnõttéváláshoz kötõdnek,
jelen van a halál szimbolizmusa - az az elgondolás, hogy
az egyénnek formálisan "meg kell halnia" és egy új
personának kell születnie.
Eihwaz az átjáró, amin keresztül be kell lépnünk
Hel birodalmába, hogy elnyerjük a halandóságunkról
szóló tudást és ennek elfogadását,
valamint azokat a misztériumokat, amiket csak a Halál Sötét
Asszonyától tanulhatunk meg. A folyamat valóban ijesztõ,
de keresztül kell mennünk rajta, hogy szembesüljünk
legmélyebb félelmeinkkel, majd egyfajta bölcsességgel
fogunk belõle kiemelkedni, amit megtanítanak nekünk,
ám meg is kell tapasztalnunk. Eihwaz a bölcsességhez
vezetõ kapu, élet (jera) és újjászületés
(perþ) közt helyezkedik el.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelõje: p
JELENTÉSE:
újjászületés, misztérium, mágia,
jóslás, termékenység, szexualitás, új
kezdet, prófécia
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
termékenységért, gyermekszülés megkönnyítésére,
segítség jósláshoz és mágiához,
pszichikai képességek növelésére
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Freya, Angrbode
ELEMZÉS:
Perþ aktuális értelmezése mindig is ellentétes
véleményeket szült a rúnakutatók körében.
A problémát az okozza, hogy a szó elsõ hangja,
a "P" az ógermán nyelvben másutt nem fordul elõ,
ez vezetett ahhoz a feltételezéshez, hogy a szó más
nyelvbõl átvett jövevényszó. Az óangol
rúnaversbõl arra lehet következtetni, hogy mindenképp
valami játék tartozékát jelentette, a sakk
gyalogfigurája vagy kockavetõ
pohár lehetett. A kockavetõ pohár jelentés
különösen érdekes, mert nemcsak a rúna alakjához
illik, hanem azt is sugallja, hogy eredetileg a rúnákat is
ilyenben tarthatták. A perþ másik értelmezése
a szláv "pizda" szóból ered, ami vulvát jelent.
Ez a jelentés (bár homályos és valószínûtlen)
beleiilik a rúnafejlõdés menetébe, amennyiben
a halált követõ újjászületést
szimbolizálja. Mint az Istennõ méhének jelképe,
ugyanazt a titokzatos és rejtett értelmet hordozza, mint
a "kockavetõ pohár", szószerinti "vulva"-értelemben
azonban olyan erõs, nõies, szexuális többletet
ad uruzhoz, ami egyébként hiányzik a fuþarkból.
Akárhogy is értelmezzük perþet (és ismétlem:
valójában senki nem tudja biztosan a jelentését),
mindenképpen egy olyan edényt szimbolizál alapvetõen,
ami táplál és "szül", mélyében
olyan misztériumok titkait tartja elrejtve, melyek csak a halál
beavatása után kerülhetnek napvilágra. A rúna
szorosan kapcsolódik a sorsfelfogáshoz, vagyis már
születésünk pillanatában eldõl, milyen lesz
az út, amelyen járunk, függetlenül attól,
hogy miket teszünk utunk során. Ha megszülettünk,
döntenünk kell: vakon követjük az okok és következmények,
hatás és ellenhatás láncolatát végig
az utunk során, vagy megpróbáljuk megérteni
a számunkra fontos leckék tanítását
a rúnák vagy más segédeszközök segítségével.
Perþ ennek a folyamatnak a kezdete és beteljesítésének
eszköze.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelõje: x, z
JELENTÉSE:
védelem, közremûködés, védelem, figyelmeztetés,
támogatás, mentor, etikai dilemma
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
védelemért, vadászathoz
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Heimdall, Gjallerhorn
ELEMZÉS:
Heimdall érdekes és rejtélyes alakja a skandináv
mitológiának, és algiz rúnája jut róla
eszembe, mert az õ szerepe is védõ, õrzõ.
Õ a világok határmezsgyéit elválasztó
kapu õre, aki minden belépõre és távozóra
felügyel. Leginkább híres szarváról ismert,
de kardja is fontos a rúna megértéséhez. Snorri
említi, hogy a kard költõi elnevezése "Heimdall
feje", a fej költõi neve pedig "Heimdall kardja". Ez különösen
fontos, ha tekintetbe vesszük hozzá azt is, hogy nevének
egyik változata, a "Heimdali" kost jelent. A kos képén
keresztül a kard és a szarv egyaránt ugyanazon kép
különbözõ részei. Mindkettõ (akárcsak
a szarvasagancs) a hatalom jelképe, ami helyzettõl függõen
támadásra és védekezésre is felhasználható.
Utazásunk során már átjutottunk halálon
és újjászületésen, most pedig, mielõtt
visszatérünk saját világunkba, szembe kell néznünk
a Kapu Õrével. Õ az, aki arra figyelmeztet minket,
hogy bölcsen éljünk újonnan megszerzett hatalmunkkal.
Többé nem érhetjük be saját személyes
fejlõdésünkkel, hanem tudatában kell lennünk,
hogy másokra is hatással vagyunk. Válságos
fordulópont, ahol döntenünk kell: az etikai normák
elfogadását választjuk-e, vagy nem törõdünk
azzal, hogy másokra is hatunk, csak saját boldogulásunkkal
foglalkozunk. Kard van tehát a kezünkben, és el kell
dönteni, támadásra vagy védekezésre fogjuk-e
felhasználni.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelõje: s
JELENTÉSE:
siker, pozitív energia, növekedés, hatalom, aktivitás,
termékenység, egészség
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
energia, erõ, siker, gyógyítás, termékenység
érdekében
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Sunna
ELEMZÉS:
A világ minden vallásában szentnek tartották
a Napot. Fénye és melege az életet és növekedést
jelenti, mindent, ami jó. Az északi kozmológia úgy
írja le a napot, hogy kocsival megy körbe az égen, amit
egy nagy farkas húz, ezt Ragnarok elnyeli. Az indoeurópai
pogányok körében a napot lóval társították,
gyakran úgy jelenítették meg, hogy lovasszekéren
járja körbe az eget. Mindkettõ élet- és
termékenység-szimbólum, férfias jellegûek,
ámbár egy skandináv mítosz szerint egy leány
vezeti a szekeret. A swastika vagy napkerék a neolit-kor óta
ismert állandóan visszatérõ motívum,
Európa- és Ázsiaszerte elõfordul sziklarajzokon.
A nap rúnája maga is e jelkép variációja,
mozgást és energiát sugároz.
Sowulo a második nemzetség végét jelzi,
és akárcsak wunjo, ez is sikert és dicsõséget
reprezentál. Ám a Valhalla nyugalmával és ellazulásával
szemben a nap igencsak aktív szimbólum. Sikeresen eljutottunk
a nemzetség végéig, pozitív eredménnyel
zártuk le, de ezesetben teljesen tisztában vagyunk az univerzum
változékony és mulandó természetével.
Láthatjuk a farkas nyomát, és tudjuk, hogy folytatnunk
kell utunkat. Most nem kell kizökkennünk biztonságos helyzetünkbõl,
hanem magunktól kell az indulást választanunk, hogy
folytathassuk utunkat.
© CopyLEFT ANdi, 1999. — Licensed under GPL