TARTALOM
* Kelta ünnepek
*
Húsvét *
Tavasz (slideshow) *
Tavaszi fotóalbum  |
A tavaszi
napéjegyenlõség mitológiája
A szûz Istennõ és az ifjú Isten
elsõ találkozása, szerelemre gyulladása és
mindjárt elsõ egyesülésük ideje is, amikor
az Istennõ rögtön meg is fogan, számoljuk csak
utána: éppen kilenc hónap múlva születik
meg az Istengyermek, Yule idején. (Az isteni szerelmespár majd csak
Beltane idején üli menyegzõjét,
ennyit a házasság elõtti szexrõl...;-)
Egyiptom
Mielõtt a Húsvét Krisztus feltámadásának
ünnepe lett, a pogány népek a tavaszi napéjegyenlõséget
ünnepelték: a fény újjászületését,
uralomra kerülését, amit isteneik szimbolizáltak.
Már az egyiptomi mitológiában is megjelenik, Isis
és Osiris mítoszában. Az isteni pár békében
és jólétben uralkodott birodalmában. Seth
azonban irigységbõl megölte testvérbátyját,
Osirist. Testét feldarabolta és szerteszét szórta
a világban. Isis szíve majd meghasadt a gyásztól,
összeszedte Osiris szétszórt testrészeit és
elvitte Anubishoz, az alvilág sakálfejû istenéhez,
aki új életre keltette Osirist. Isis és Osiris újra
egyesültek, így fogant meg az isteni napgyermek, Horus. Így
támadt fény a sötétségbõl.
Görögország
A görög mitológia
szerint e napon ünnepelhetjük Perszephoné visszatérését
az alvilágból, Hádész birodalmábol,
ahová az õszi napéjegyenlõség idején
távozott, az istenek egyezsége szerint. Démétér,
Perszephoné anyja a föld termését biztosítja,
õ a gabonaistennõ.
Aphrodité, a szerelem és
termékenység istennõje beleszeretett a szép
Adóniszba. Elrejtette õt egy szelencébe, hogy senki
más ne láthassa, majd a szelencét Perszephonénak
adta, az alvilág úrnõjének, hogy vigyázzon
rá. Õ azonban felnyitotta a dobozkát, és amint
megpillantotta Adóniszt, õ is nyomban beleszeretett, s esze
ágában sem volt visszaadni Aphroditénak kedvesét.
Aphrodité bánatától a földek is kiszáradtak.
Atyja, Zeusz sem tudta megvigasztalni leányát. Végül
Zeusz elrendelte, hogy Adónisz az év egyharmadát
töltse Aphroditével, a másik harmadát Perszephonéval,
a harmadik harmadban pedig legyen egyedül. Így aztán
minden tavasszal visszatér Aphroditéhez, s a földek
virágba borulnak, a termés szárba szökken a
boldog szerelemtõl, télen pedig Persephonéval tölti
el az idõt alvilági birodalmukban.
Dionüszosz, a bor istene, Zeusz
és Szemelé gyermeke halandó isten. Zeusz azt ígérte
Szemelének, a Hold istennõjének, hogy bármilyen
kívánságát teljesíti. Szemelé
ekkor Zeusz magzatát hordta a szíve alatt, és csak
annyit kért, hadd láthassa majd a gyermeket a legfényesebb
istenek sorában. Zeusz tudta, hogy ezt egyetlen halandó
sem láthatja, megtagadta a kérést, ám Szemelé
hajthatatlan volt. Bánatában meghalt. Zeusz kiemeltet estébõl
a magzatot és saját magába rejtette el, amíg
meg nem született. A kisdedet a nimfák nevelték föl,
s amikor fölcseperedett, messzi földekre vándorolt és
dicsõ tetteket vitt véghez. Sóvárogva vágyott
arra, hogy megláthassa anyját, ezért elindult az
alvilágba, hogy rátaláljon. Amikor megtalálta
õt, magával vitte az Olümposz csúcsára,
ahol anyja végrela legfényesebb istenek sorában láthatta
fiát.
A Dionüszosz-kultusz színhelye
nem templomokban van, sem a szabadban, hanem színházakban.
A kultusz része az istenrõl szóló drámák
elõadása, ami a mai passiójátékok elõfutárának
is tekinthetõ. Dionüszoszt megölték, de újra
feltámadt. A bor isteneként is minden évben meghal,
majd új életre kél. Tavasszal tartottak Dionüszosz-ünnepeket,
amikor a szõlõ újra kihajt. |