| TARTALOM * Kelta ünnepek* 
      Húsvét
 * 
      Tavasz (slideshow)
 * 
      Tavaszi fotóalbum
   |  A tavaszi 
  napéjegyenlõség mitológiája
A szûz Istennõ és az ifjú Isten 
        elsõ találkozása, szerelemre gyulladása és 
        mindjárt elsõ egyesülésük ideje is, amikor 
        az Istennõ rögtön meg is fogan, számoljuk csak 
        utána: éppen kilenc hónap múlva születik 
        meg az Istengyermek, Yule idején. (Az isteni szerelmespár majd csak 
        Beltane idején üli menyegzõjét, 
        ennyit a házasság elõtti szexrõl...;-)  EgyiptomMielõtt a Húsvét Krisztus feltámadásának 
        ünnepe lett, a pogány népek a tavaszi napéjegyenlõséget 
        ünnepelték: a fény újjászületését, 
        uralomra kerülését, amit isteneik szimbolizáltak. 
        Már az egyiptomi mitológiában is megjelenik, Isis 
        és Osiris mítoszában. Az isteni pár békében 
        és jólétben uralkodott birodalmában. Seth 
        azonban irigységbõl megölte testvérbátyját, 
        Osirist. Testét feldarabolta és szerteszét szórta 
        a világban. Isis szíve majd meghasadt a gyásztól, 
        összeszedte Osiris szétszórt testrészeit és 
        elvitte Anubishoz, az alvilág sakálfejû istenéhez, 
        aki új életre keltette Osirist. Isis és Osiris újra 
        egyesültek, így fogant meg az isteni napgyermek, Horus. Így 
        támadt fény a sötétségbõl. 
       Görögország   A görög mitológia 
        szerint e napon ünnepelhetjük Perszephoné visszatérését 
        az alvilágból, Hádész birodalmábol, 
        ahová az õszi napéjegyenlõség idején 
        távozott, az istenek egyezsége szerint. Démétér, 
        Perszephoné anyja a föld termését biztosítja, 
        õ a gabonaistennõ. 
           Aphrodité, a szerelem és 
        termékenység istennõje beleszeretett a szép 
        Adóniszba. Elrejtette õt egy szelencébe, hogy senki 
        más ne láthassa, majd a szelencét Perszephonénak 
        adta, az alvilág úrnõjének, hogy vigyázzon 
        rá. Õ azonban felnyitotta a dobozkát, és amint 
        megpillantotta Adóniszt, õ is nyomban beleszeretett, s esze 
        ágában sem volt visszaadni Aphroditénak kedvesét. 
        Aphrodité bánatától a földek is kiszáradtak. 
        Atyja, Zeusz sem tudta megvigasztalni leányát. Végül 
        Zeusz elrendelte, hogy Adónisz az év egyharmadát 
        töltse Aphroditével, a másik harmadát Perszephonéval, 
        a harmadik harmadban pedig legyen egyedül. Így aztán 
        minden tavasszal visszatér Aphroditéhez, s a földek 
        virágba borulnak, a termés szárba szökken a 
        boldog szerelemtõl, télen pedig Persephonéval tölti 
        el az idõt alvilági birodalmukban. 
           Dionüszosz, a bor istene, Zeusz 
        és Szemelé gyermeke halandó isten. Zeusz azt ígérte 
        Szemelének, a Hold istennõjének, hogy bármilyen 
        kívánságát teljesíti. Szemelé 
        ekkor Zeusz magzatát hordta a szíve alatt, és csak 
        annyit kért, hadd láthassa majd a gyermeket a legfényesebb 
        istenek sorában. Zeusz tudta, hogy ezt egyetlen halandó 
        sem láthatja, megtagadta a kérést, ám Szemelé 
        hajthatatlan volt. Bánatában meghalt. Zeusz kiemeltet estébõl 
        a magzatot és saját magába rejtette el, amíg 
        meg nem született. A kisdedet a nimfák nevelték föl, 
        s amikor fölcseperedett, messzi földekre vándorolt és 
        dicsõ tetteket vitt véghez. Sóvárogva vágyott 
        arra, hogy megláthassa anyját, ezért elindult az 
        alvilágba, hogy rátaláljon. Amikor megtalálta 
        õt, magával vitte az Olümposz csúcsára, 
        ahol anyja végrela legfényesebb istenek sorában láthatta 
        fiát. 
           A Dionüszosz-kultusz színhelye 
        nem templomokban van, sem a szabadban, hanem színházakban. 
        A kultusz része az istenrõl szóló drámák 
        elõadása, ami a mai passiójátékok elõfutárának 
        is tekinthetõ. Dionüszoszt megölték, de újra 
        feltámadt. A bor isteneként is minden évben meghal, 
        majd új életre kél. Tavasszal tartottak Dionüszosz-ünnepeket, 
        amikor a szõlõ újra kihajt.  |